تعمیرات ای سی یو و آشنایی با انواع آن
برای آشنایی با تعمیرات ای سی یو ابتدا لازم است با این قطعه آشنا شوید. ای سی یو ECU یا واحد کنترل الکترونیکی در سیستم ماشین های انژکتوری است. این سیستم همچنین به عنوان یک هدایت کننده در این ماشین ها و مغز آنها شناخته می شود. ای سی یو ECU در دنیای مدرن خودروها نقش مهمی را بر عهده دارد. این کامپوتر ها نقش هدایتگر و کنترل کننده ماشین ها را ایفا می کنند. ای سی یو ECU حروف اختصاری electronic control unit است. امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی بر عهده دارند و کیفیت و قابلیت های آن، درصد کارایی خودرو را نشان میدهد. همانطور که میدانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU میباشد و در واقع این بخش کارایی و کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو را مشخص م یکند. بدین معنی که هرچقدر ای سی یو ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. ای سی یو بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمع ها صادر میکند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی است، طراحان ای سی یو ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU میریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر است.
نکتهای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدول ها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ای سی یو ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمیکنند بلکه مقادیر map را بگونهای درنظ می گیرند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند. اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECU ها برطرف کند، آنگاه میتوان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد. امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن دیتاهای ECU و دادن دیتاهای جدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و ... یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ای سی یو امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ای سی یو ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکت های تیونینگ قرار دهد.
روش دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ای سی یو ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست. یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است، شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی در حدود 30 نفر توانسته به موفقیتی چشمگیر دست یابد. جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از 300 نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد که فقط 100 تا از آنها در ایالات متحده آمریکا هستند. نام این محصول UNICHIP است. موارد ذکر شده از نکات مهم در آشنایی و آموزش تعمیرات ای سی یو می باشد که آشنایی با این موارد برای شروع کار ضروری می باشد.