کارت گرافیک چیست؟

واحد پردازش گرافیکی یا به اختصار GPU که گاهی وقتها واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود در واقع وظیفه رندرینگ یا نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایشگر در کامپیوتر ها و همچنین لپتاپ، اسمارت فون و سایر گجت‌ها را عهده دار می باشد.

قسمتهای مختلف در یک کارت گرافیک: یک کارت گرافیک پیشرفته شامل یک برد با مدار چاپی بهمراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است که همان GPU هست می باشد.

در واقع کارتهای گرافیک بطور قابل توجهی ، میزان و حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر را کاهش می دهند. و این کمک شایانی به عملکرد کلی سیستم و افزایش سرعت در کامپیوتر های امروزی می شوند.

در واقع تاثیر گذار ترین قسمت در عملکرد کلی یک گارت گرافیک تراشه مرگزی آن یا GPU می باشد.

دو شرکت عمده و بزرگ AMD و nVIDIA  وظیفه تولید و ساخت تراشه های گرافیکی را به عهده دارند. وکارت گرافیک Gforce و کارت گرافیک ATI از محصولات این دو شرکت هستند.

کارت گرافیک های Integrated

واژه Integrated به معنای یکپارچه است.Integrated GPU ها از حافظه اختصاصی خودشان استفاده نمیکنند.بنابراین از حافظه اصلی سیستم(SDRAM)بهره میبرند.بنابراین اگر شما کامپیوتری با 4 گیگابایت حافظه RAM داشته باشید کارت گرافیک شما هر جا که نیاز داشت از 1 تا 5 درصد از حافظه RAM سیستم شما میتواند برای انجام پردازش های گرفیکی استفاده کند.

البته این درصد استفاده از حافظه RAM به حجم کاری که انجام میدهد وابسته است خصوصا اگر شما چند کار را با هم بخواهید انجام دهید مانند پخش ویدئو و یا اجرای گیم و غیره.مزیت استفاده از Integrated GPU ها ارزان بودن آن هاست که به نوبه خود هزینه خرید یک کامپیوتر را کاهش میدهد.کارت گرافیک های integrated به نسبت کارت گرافیک های Dedicated گرمای کمتری تولید میکنند و بدیهی است که برق کمتری را نیز مصرف میکنند.کارت گرافیک های Integrated برای انجام کار های گرافیکی ساده و روزمره نظیر پخش ویدئو های دوبعدی،ویرایش ویدئو های دوبعدی و تصاویر دوبعدی استفاده میشود.

کارت گرافیک های Dedicated

از نام آن ها هم مشخص است که گرافیک های Dedicated یا اختصاصی دارای حافظه گرافیکی مجزا میباشند و از حافظه اصلی سیستم استفاده نمیکنند. این گرافیک ها بسته به مدل آن دارای مقدار مشخصی حافظه میباشند برای مثال کارت گرافیک مدل Geforce GTX 680M درای 2 گیگابایت حافظه مجزای گرافیکی است که تمام کارهای پردازشی خود را بر روی حافظه خود انجام میدهد. این نوع گرافیک برای کسانی که از نرم افزار های سه بعدی و سنگین استفاده میکنند و یا طالب اجرای بازی هایی با گرافیک بالا هستند، امری بسیار حیاتی است که حافظه اصلی سیستم را درگیر این کارها نکنند. استفاده از این نوع گرافیک ها نیازمند فن های خنک کننده بسیار قوی میباشد چرا که گرمای بسیار زیادی را تولید میکنند، حتی توصیه ما به شما این است که اگر از لب تاپی که دارای این نوع گرافیک است استفاده میکنید حتما از cool pad هنگام کار با لب تاپ بهره بگیرید. همچنین این نوع از کارت گرافیک مصرف برق بیشتری نسبت به گرافیک Integrated دارند که البته بسته به نوع کاری که با آن ها انجام میدهم متفاوت است. همانطور که انتظار میرود گران ترین کارت های گرافیک در این دسته جای میگیرد.

بازی و ویرایش تصویر

کارت های گرافیک فقط برای گیمرها طراحی نشده اند، بسیاری از کارت گرافیک های جدا، نیز در بازار وجود دارند به صورت چشمگیری بر روی قدرت آنها کار شده اند و مخصوص کارهای گرافیکی هستند، آنها توانایی رندر کردن تصاویر با سرعت بالا را دارند و می توان از آن ها برای صفحه نمایش های بسیار بزرگ استفاده کنند.