مشکلات رایج کامپیوتر و لپ تاپ و راه حل آنها

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کامپیوتر و لپ تاپتان دچار مشکلاتی شود و این مشکلات توسط خودتان قابل حل باشد. در اینجا ۱۱ مورد از مشکلات رایج موجود در کامپیوتر و لپ تاپ را آورده ایم که با از موارد مهم در آموزش نعمیرات کامپیوتر می‌باشد و با اشراف بر این مطالب دیگر نیازی نیست تا دستگاه خود را به تعمیرکار کامپیوتر و لپ تاپ بسپارید.

دستگاه بوت نمی شود

بوت نشدن یا همان بالا نیامدن کامپیوتر، می تواند از هارد، مادربرد یا سیستم عامل دستگاه باشد.اما قبل از آن باید کابل برق در کامپیوترهای رومیزی چک شود که ممکن است بر اثر برخورد یا اتفاقاتی دیگر شل شده باشد یا یکی از سیم‌های داخلی اش دچار مشکل شده باشد که در اینصورت باید کابل را تعویض یا تعمیر کرد.

کند شدن و قفل کامپیوتر

اگر کامپیوتر و لپ تاپتان کند شده باشد، ممکن است از هارد کند و دفرگ شده باشد یا پردازنده کند باشد که این در صورتی است که سیستمتان قدیمی باشد. اما در سیستم های جدید ممکن است دلیل کند شدن دستگاه کمبود رم باشد. یکی از راه های افزایش سرعت سیتم، داشتن پردازنده با حافظه کش بالا است که شما می‌توانید با افزایش مقدار رم دستگاه سرعت آن را بهبود ببخشید.

ریختن نوشیدنی بر روی کیبورد

گاهی ممکن است در حین کار با کامپیوتر و لپ تاپ دستتان به لیوان چای یا قهوه کنار لپ تاپتان بخورد و محتویات آن بر روی کیبورد دستگاه بریزد. در اینصورت حوله ای روی کیبورد قرار دهید تا آب داخل آن را بکشد. اما توجه داشته باشید که حوله را روی کیبورد نکشید که باعث پخش شدن مایع در داخل کیبورد می‌شود. پس از آن لپ تاپ را برگردانید و باتری آن را خارج کنید. سپس باید لپ تاپ را خشک کرده که می توانید اینم کار با سشوار با درجه کم و از فاصله ۱۲ سانتی‌متری انجام دهید. در این مرحله لپ تاپرا ۲۴ تا ۳۶ ساعت به حالت V برعکس قرار داده تا کاملا خشک شود. گاه ممکن است در این مورد لازم باشد کیبورد جدید بخرید اما با انجام این مراحل قطعات دیگر دچار مشکل نمی‌شوند.

گرم شدن بیش از حد کامپیوتر و لپ تاپ

یکی از دلایل گرم شدن دستگاه، تهویه ضعیف است که موجب کند شدن دستگاه و تلاش بیشتر پردازنده می‌شود. اگر دستگاه بیش از حد گرم شود در نهایت قفل می‌کند. برای بهبود تهویه‌ دستگاه می‌توان درون کیس را مرتب کرد و تا حد امکان از اتصالات قدیمی مانند IDE استفاده نکرد.

خالی شدن سریع باتری دستگاه

یکی از موارد مهمی که در آموزش تعمیرات کامپیوتر با آن مواجه می‌شوید خالی شدن سریع باتری است. عمر سلول های باتری تا ابد نبوده و پس از مدتی به پایان می رسد. گاهی مواقع با کالیبره کردن مجدد باتری، می‌توان جان دوباره ای به باتری داد و مدت کار آن را افزایش داد.

ضعف گرافیک

از دیگر موارد مهم در آموزش تعمیرات کامپیوتر ضعف در اجرای بازی و کارهای گرافیکی است که در اینصورت می توان کارت گرافیک را ارتقا داد. 

کیس بزرگتر

یکی از راه های نگهداری مناسب از کامپیوتر، تمیز نگاه داشتن آن است. اما گاهی این به تنهایی کافی نیست. ممکن است سخت افزار شما برای فضای کیس کوچک باشد. در این موارد بهتر است از یک کیس جدید و بزرگ تر استفاده کنید.

سروصدای زیاد دستگاه

گاهی اوقات دستگاه شما سروصدای زیادی دارد که برای رفع این مشکل می توان فن ها را به صورت مداوم تمیز کرد و خاک آن را پاک کرد. همچنین ممکن است محل فن ها لق شده باشد که با سفت کردن آن می توان صدای اضافی دستگاه را برطرف کرد. همچنین ممکن است این مشکل بر اثر تنظیمات اشتباه در بایوس، فن های گرافیک و پردازنده و کیس، همگی در دور تند کار کنند که باعث سر و صدای زیاد می شود.

وصل نشدن وای فای

اگر در وصل شدن وای فای مشکل دارید، فاصله مودم و سیستمتان را چک کنید. در صورتی که وصل نمی شود می توانید از کابل اترنت برای اتصال وای فای خود استفاده نمایید.

پاک کردن کیس

تمیز نگه داشتن دستگاه و کیس از گرد و خاک، تاثیر مستقیمی در عملکرد دستگاه دارد. همچنین از گرم شدن بی رویه ی آن جلوگیری می کند.

قراگیری مناسب دستگاه 

از دیگر موارد مورد بحث در آموزش تعمیرات کامپیوتر محل قرارگیری کیس و لپ تاپ است که عمر بسزایی در عمر و کارکرد آن دارد.  محلی با تهویه ی هوای مناسب می تواند باعث خنک شدن مناسب دستگاه و خروج صحیح هوای گرم از آن شود. همچنین از گرد و خاک جلوگیری کند.