آشنایی با سخت افزار کامپیوتر

 برای شروع آموزش تعمیرات کامپیوتر آشنایی با سخت افزار و قطعات آن بسیار ضروری است. سخت افزار یکی از زیرمجموعه های مهم در مبحث کامپیوتر است که می‌توان آن را اینگونه تعریف کرد؛ اجزا فیزیکی یکه سیستم کامپیوتری که شامل تجهیزات جانبی مانند چاپگرها، مودم ها، ماوس و ... می‌شود.
 

بخش های کامپیوتر

درک کلی از قطعات کامپیوتر می‌توان شما را در تشریح موارد و جزئیات برای مخاطبان و مشتریانتان یاری می‌کند. از دیدگاه یک متخصص، کامپیوتر به چهار قسمت تقسیم می‌شود که شامل ورودی، پردازش، خروجی و ذخیره سازی می‌شود و اطلاع از اینکه هر سخت افزار در کدام قسمت کاربرد دارد، به شما در تعمیرات کامیپیوتر و حل مشکلات کامپیوتری کمک خواهد کرد.
 

ورودی

در این بخش، سخت افزار مختلفی به شما در ورود اطلاعات کمک می‌کنند که رایج ترین آن ها صفحه کلید و ماوس می باشد سرویس اولیه استفاده از صفحه کلید را سیستم عامل تامین می‌کند.
 

پردازش

در این بخش رایانه داده های شما را پردازش می‌کند و اطلاعات را در جاهای مخصوص قرار می‌دهد. در این بخش ارتباطی پیچیده بین سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر برقرار است و بخش پردازش می‌توان بخشی درنظر گرفت که توسط ما دیده نمی شود و درون جعبه کامپیوتر انجام می‌شود.
 

خروجی

ورود اطلاعات و پردازش آن ها در صورتی که خروجی ای ازآن حاصل نشود، سودی نخواهد داشت. در این مرحله وقتی که کامپیوتر پردازش داده ها را به پایان برساند، باید اطلاعات در مکان قرار دهد که توسط کاربر مشاهده شود، که معمولا داده ها بر روی نمایشگر به نمایش در می‌آیند.
 

ذخیره سازی

این بخش مربوط بخ ذخیره سازی اطلاعات است و ابزارهای زیادی در این مرحله به کار برده می‌شوند که می‌توان در این بین از ابزارهایی مانند دیسکت های فلاپی و دیسک های CD-R نام برد.
 

آشنایی با قطعات داخلی کامپیوتر

برای اینکه در تعمیرات کامیوتر به تخصص بالایی برسید باید تمام قطعات سخت افزار و نرم افزار و روابط بین آنها را بشناسید. آشنایی با قطعات اصلی کامپیوتر اولین گام در راه تعمیرات کامپیوتر و تعمیر سیستم ها است که در ادامه به معرفی سخت افزار مهم کامپیوتر پرداخته‌ایم.
 

میکروکنترلر و پردازنده‌ها

در بسیاری از بوردهای جانبی و سیستم های جدید قسمت اصلی بوردها را میکروکنترلرها، تراشه‌های بزرگ، مجتمع و پردازنده‌ها تشکیل داده‌است. با ورود مدارات مجتمع در حد وسیع و کوچک، ساخت تراشه‌هایی با قابلیت و کاربردهای زیاد نیز در برنامه کاری شرکت ها سازنده تراشه گنجانده شد. تراشه‌هایی مانند میکروپروسسورها که برای انجام کلیه امور محاسباتی و منطقی و تراشه های برای انجام کارهای خاص به نام میکروکنترلرها به بازار عرضه شدند.
 

کیس ها

کیس از جمله قطعاتی است که می‌تواند بر روی قطعات دیگر تاثیراتی هر چند کم بگذارد. کیس از قطعات اصلی یک سیستم کامپیوتری به شمار می‌آید که تقریبا تمامی قطعات اصلی کامپیوتر بر روی آن نصب می‌شود. در انتخاب کیس باید به مواردی همچون نوع، فضا، توان تغذیه و شکل آن توجه بسیاری داشت تا در حین کار با مشکلی روبرو نشد.
 

منبع تغذیه

از دیگر قطعات مهم در سیستم کامپیوتر، منبع تغذیه آن است. تمام ولتاژهای مورد نیاز از طریق منبع تغذیه تامین می‌شود.
 

مادربورد

از مهم ترین سخت افزار یک سیستم کامپیوتر که بر روی آن چندین قطعۀ دیگر نصب می شود مادربورد است که بر روی آن قطعاتی همچون سوکت نصب پردازنده، حافظه بایوس یا رام، سوکت یا اسلات یا بانک های حافظه‌ی RAM، سوکت حافظه کش یا استاتیکی، باس یا اسلات های توسعه جهت نصب کارت های جانبی مختلف در آنها، بایاس یا کنترلر صفحه کلید و باتری قرار دارند.
 

حافظه CMOS

در سیستم های AT به دلیل بالا بودن تعداد پارمترهای قابل برنامه‌ریزی توسط کاربر، وجود یک منبع که هم جای کمی اشغال کند و هم به راحتی در دسترس باشد، ضروری می‌باشد که این منبع با عنوان حافظه‌ی CMOS شناخته می‌شود.
 

 حافظه

از اجزای اصلی هر سیستم کامپیوتری حافظه RAM و ROM است.
 

درگاه یا پورت

یکی از مهمترین راه‍های ارتباط کامپیوترها با دنیای خارج استفاده از پورت است. بدون پورت یا درگاه در یک سیستم، تمام کارها در داخل قطعات انجام شده و به دنیای خارج از قطعات ارسال نخواهد شد.
 
از دیگر بخش های مهم کامپیوتر می‌توان از صفحه کلید، کارت گرافیک، موس و درایوهای CD نام برد که با شناخت دقیق این قطعات می‌توان در آموزش تعمیرات کامپیوتر سریعتر به موفقیت دست یافت.