تعمیر شارژر موبایل

 

شارژر موبایل به پریز و گوشی شما متصل می‌شود تا باتری آن را شارژ کند. هنگامی که این شارژر به درستی عمل کند، باتری سالم بوده و به درستی در جای خود قرار گرفته باشد، علامتی مبنی بر شارژ گوشی بر روی صفحه ظاهر خواهد شد. اما اگر چنین علامتی برای شما به نمایش در نیامد، در صورت سالم بودن باتری، باید بدانید شارژرتان نیاز به تعمیر دارد

پریز برق مصرفی را چک کنید

سه راه برای چک کردن پریزهای برق که شارژرهای شما به آن وصل می شود وجود دارد. ابتدا دستگاه دیگری را درون آن وصل کنید و ببینید که آیا این دستگاه به درستی کار می کند یا خیر. همچنین می توانید شارژر خود را به یک پریز برق دیگر وصل کنید و ببینید که آیا باتری شما شارژ می شود یا خیر. سرانجام ، هرگونه شاخص را روی شارژر مانند نور یا صدا بررسی کنید ، هنگامی که شارژر را به موبایل وصل می کنید صدا یا نوری روشن می شود یا خیر و مطمئن شوید برق از پریز برای باتری گوشی گرفته شده است یا خیر.

نشانه های خرابی شارژر موبایل و سوکت شارژ

نشانه های خاصی وجود دارند که اگر با آن ها رو به رو شدید می‌توانید از خراب بودن شارژر گوشی خود یا سوکت شارژ موبایلتان اطمینان حاصل کنید. البته در برخی مواقع هم ممکن است مشکل به وجود آمده ناشی از بروز اختلال در مدار پاور یا همان مدار شارژ گوشی باشد که در مورد آن هم صحبت خواهیم کرد. عموما نشانه های خراب بودن شارژر گوشی خیلی واضح قابل درک بوده و نمایان می‌شوند. به عنوان مثال وقتی گوشی خود را به شارژر بزنید و شارژر نشود و از همان شارژر برای شارژ باطری گوشی دیگری استفاده نمایید و باز هم شارژر باتری به درستی انجام نشود، مطمئنا شارژر خراب است و باید به فکر تعمیر شارژر موبایل باشید.

در برخی مواقع هم مشکلاتی مثل قطع و وصل شدن شارژ، کاهش سرعت شارژ، جا نخوردن درست سوکت شارژر و سایر موارد این چنینی هم می‌توانند منجر شوند که کاربر به تعمیر شارژر گوشی موبایلتان نیاز پیدا کند. اما چطور می‌توان شارژر گوشی یا سوکت شارژ موبایل را تعمیر کرد؟ اگر در پروسه شارژ باطری گوشی شما اختلالی به وجود آمده، توصیه می‌کنیم چندین کار را به صورت قدم به قدم انجام دهید و در ابتدا از خراب بودن خود شارژر اطمینان حاصل نمایید. بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل از جانب شارژر است، برای تعمیر آن اقدام کنید. در ادامه مطلب بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شرح  مدار شارژ

ولتاژ 220 ولت برق شهری وارد شارژر می شود .این ولتاژ از AC به DC تبدیل می شود، کاهش می یابد و نهایتا توسط رگولاتور مدار شارژ تثبیت می گردد (معمولا خروجی شارژر های امروزی به 5 ولت استاندارد شده است)  . ولتاژ تثبیت شده از طریق سوکت شارژ وارد مدار شارژ می شود . در ابتدای مدار شارژ معمولا قطعات محافظی مانند ، فیوز ، دیود زنر ، خازن و به منظور محافظت از مدار شارژ قرار می گیرند. ساده ترین و منظم ترین مدار در نقشه گوشی های نوکیا قابل مشاهده است. شکل زیر را مشاهده فرمایید:

تست شارژرهای یک تکه

اگر ولتاژ در سر شارژر در هنگام متصل کردن آن به پریز وجود داشته باشد اما به سوکت نرسد، شارژر را از پریز جدا کرده و سپس حدود 15 سانتی‌متر  از سر سیم را جدا کنید. سیم‌هایی که از سمت شارژر می‌آیند را حدود 0.5 سانتی‌متر لخت کرده و پروب ها را به آن‌ها اتصال دهید. اگر در این قسمت ولتاژ وجود داشته باشد، باید شارژر را از پریز جدا کرده و سوکت جدیدی به آن متصل کنید. برای یافتن شارژرهای دسته دوم و معیوب می‌توانید از سایت‌های اینترنتی یا نمایندگی‌های شرکت‌ها استفاده کنید.