قطعه شناسی موبایل

 قطعات و علائم الکترونیک به کار رفته در موبایل یا هر قطعه الکترونیک دیگر به عنوان نشانه در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند که از آنها در زمان ساخت و تست مدار و همچنین در تعمیرات موبایل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از نقشه ساخت، این قطعات بر روی موبایل پیاده سازی می‌شوند و برای تعمیرات نیز از این نقشه استفاده می‌شود، البته این زمانی است که شما نقشه خوانی را بدانید یا آموزش تعمیرات موبایل دیده باشید. موبایل نیز همچون دیگر قطعات الکترونیک بر روی یک برد نصب شده که از طراحی های متفاوتی برخوردار است و پیچیدگی ساختار در بردهای الکترونیک کاملا مشهود است.
 

اجزای تشکیل دهنده موبایل

قاب جلویی گوشی؛ که از تلق ، بدنه اصلی و صفحه شماره گیر برای گوشی‌های غیر لمسی تشکیل شده است.
 
قاب پشتی گوشی؛ در این قسمت شماره سریال ۱۵ رقمی یا همان IMEI درج شده و با استفاده از این شماره می‌توان به شماره سریال اصلی گوشی موبایل که در آی سی مادربورد ذخیره شده، دست یافت که هویت اصلی دستگاه را نیز نشان می‌دهد. قاب پشت گوشی قطعاتی دارد که شامل باتری، ویبراتور، آنتن مخفی، آنتن  که شامل ۴ نوع کشویی، هوایی، ثابت و مخفی می‌شود، بازر، UIF و میکروفون می‌شود.
 

آشنایی با قطعات داخلی موبایل

هنگامی که شما آموزش تعمیرات موبایل می‌بینید با قطعات داخلی آن آشنا خواهید شد. این قطعات عبارتنداز:
 

خازن

 خازن برای ذخیره کردن ولتاژ کاربرد دارد. خازن ها در انواع مختلفی وجود دارند و با توجه به استفاده در مدار مورد نظر کاربرد متفاوتی دارند. برای فلش دوربین به ولتاژ بالایی احتیاج است که این ولتاژ از طریق خازن تامین می‌شود.
 

مقاومت

 مقاومت به عنوان کاهش دهنده ولتاژ کاربرد دارد و یکی از مقاومت های مهم استفاده شده در موبایل، مقاومت NTC است که نسبت به عوامل فیزیکی متغیر بوده و از نوع مقاومت های حرارتی به شمار می‌آید.
 

ترانزیستور

 اصلی‌ترین کاربرد ترانزیستور سوئیچینگ و تقویت کنندگی است. ترانزیستور دارای سه پایه است و یا توجه به مدار مورد استفاده کاربرد آن مشخص می‌شود.
 

دیودها

 دیودها به عنوان تثبیت کننده واستفاده می‌شونهد و نقش محافظتی دارند. عبور جریان در دیودها به صورت یکطرفه است . دارای انواع و کاربردهای متفاوتی هستند.
 

سیم پیچ (سلف)

سیم پیچ کاربد بالایی در مدارات فرکانسی دارد و می‌تواند به عنوان تطبیق امپدانس دو مدار، ذخیره کننده ولتاژ و فیلتر در مدارات مورد استفاده قرارگیرد.
 

آی سی (IC):

آی سی ها از قطعات پرکاربرد با عمکردهای متفاوت هستند و در بین تمامی مدارات الکترونیک مشاهده می‌شوند.
 
آشنایی با قطعات موبایل برای تعمیرات موبایل یا کسانی که قصد دارند آموزش تعمیرات موبایل را بگذرانند بسیار ضروری است و در ادامه به توضیحات بیشتری از قطعات موبایل می‌پردازیم. بردهای موجود در سخت افزار گوشی موبایل دارای سه بلوک اصلی است که این تقسیم با بندی عبارتنداز:
 
·        بلوک Base Band
 
·        بلوک RF (Radio Frequency)
 
·        بلوک Analog Frequency
 
 بلوک Base Band
 
قطعات این بلوک در قمست میانی به پایین برد قابل مشاهده هستند و از واحدهای منبع تغذیه، MCU، شارژینگ و UI تشکیل می‌شود.
 
بلوک  Radio Frequency
این بلوک در قسمت بالایی سخت افزار موبایل قرار دارد و وظیفه اصلی آن ارتباط با BTS و دریافت فرکانس های GSM از آنهاست و اطلاعات دریافتی را به سایر قسمت ها انتقال می دهد.
 
بلوک   Analog Frequency
 
 این بلوک شامل میکروفون، بلندگو و آی سی صوت می‌شود.