تعمير گاز روميزي | عيب يابي و رفع مشکلات رايج در انواع گاز روميزي

اجاق گازها از اصلي ترين و مهمترين اجزا يک آشپزخانه هستند، هر روز با پيشرفت تکنولوژي شاهد اشکال مختلفي از انواع لوازم خانگي از جمله اجاق گازهاي صفحه اي هستيم تا جاييکه فرم و شکل اجاق گازهاي امروزي از فرم مستطيل هميشگي خارج شده و به سمت اشکال هندسي چند ضلعي و حتي دايره و نيم دايره رفته است.

اجاق گازهاي مدرن امروزي اغلب بنام اجاق گازهاي صفحه اي يا توکار معروفند و در اشکال و طرحهاي متنوع و متريال مختلف در بازار ديده مي شوند.
در گاز روميزي شيشه اي به دليل قابل شکستن بودن شيشه ها گازهايي تهيه کنيد که حداقل شيشه آن 8 ميلي تر ضخامت داشته و درجه يک باشند اين نوع گاز ها معمولاً گرانتر از انواع ديگر هستند.

در گاز هاي روميزي شيشه اي براي پرهيز از شکستگي شيشه حتماً نکات زير را رعايت کنيد:
 

  • از قرار گيري گاز در کنار سينک ظرفشويي پرهيز کنيد.
  • از رها شدگي وسايل بر روي گاز خودداري کنيد.
  • از سر رفتن غذاها روي گاز خودداري نمايد..
  • از تميز کاري هاي غير متعارف گاز جداً خودداري فرماييد.

وجود نشتي و اتصال نامناسب در اجاق

به دليل آن که اجزاي قابل جا به جايي زيادي در بالاي اجاق وجود ندارد، احتمال دارد در جريان ها نشتي و اتصال نامناسب رخ دهد؛ به خصوص هنگام نصب يا تميز کردن. اگر سيم هايي که شعله را به ماژول کنترل (فندک) متصل مي کنند ارتباط درستي نداشته باشند، جرقه لازم براي روشن شدن شعله ايجاد نخواهد شد.

راه حل:

در قدم اول، دوشاخه اجاق را از پريز درآوريد تا جريان برق قطع شود. شبکه آهني و کلاهک شعله مشکل دار را برداريد. پايه مهر و موم شده شعله را برداشته و به دنبال سيم هاي قطع شده و مشکل دار بگرديد. آن ها را تعمير نموده و جريان را برقرار سازيد. پايه و ديگر اجزا را سر جايشان قرار داده، برق دستگاه را وصل کنيد و دوباره اجاق را امتحان نماييد

برد کنترل الکترونيکي در اجاق گاز

اکثر فرهاي مدل جديد براي کنترل عملکرد فر از برد کنترل الکترونيکي استفاده مي کنند. اين مدل ها از برد کنترل براي به کار انداختن شير ايمني فر در اجاق هاي گازي و همچنين المنت هاي کباب پز و پخت در گازهاي روميزي و فرها استفاده مي کنند. اگر در مدار فندک يا مدار المنت برق وجود نداشت، بايد برد کنترل را چک کنيد و ببينيد که در خروجي رله درستي برق وجود دارد يا خير. اين کار يک تست ولتاژ زنده مي باشد و فقط بايد توسط افراد داراي صلاحيت انجام شود. اگر ولتاژ خروجي وجود نداشت، کنترل بايد تعويض شود.

شير ايمني اجاق گاز

شير ايمني فر (شير گاز نيز ناميده مي شود) قسمتي ست که از آزاد نشدن گاز تا زماني که فندک به درجه حرارتي برسد که توانايي روشن کردن گاز را داشته باشد، اطمينان حاصل مي کند. اينکه اين شير خراب شود، مشکل رايجي ست. اگر فندک شعله پخش کن جرقه نزد، ابتدا بايد مطمئن شويد که در مدار ولتاژ وجود دارد. اين کار يک تست ولتاژ زنده مي باشد و فقط بايد توسط افراد داراي صلاحيت انجام شود. اگر ولتاژ در پايانه هاي شير گم شد، بايد توسط مولتي متر پيوستگي قسمت دو فلزي در شير را چک کنيد.

تعمير رويه اجاق گاز

  • معمولا بايد صفحه رويي را باز کنيد.
  • قبل از شروع حتما سيم وسيله را از پريز برق بيرون بکشيد.
  • شير گاز را ببنديد. ابتدا همه دستگيره­هاي شعله ­ها را دربياوريد.
  • سپس همه رويه­هاي فلزي و در شعله­ها را برداريد.
  • پيچ موجود در شعله ها را باز کنيد و شعله ها را دربياوريد.صفحه رويي را مي توانيد برداريد، بعد از اتمام تعمير آن را سر جاي خود گذاشته و مطمئن شويد حفره ها سر جاي خود قرار بگيرند.
  • وقتي شعله را سر جاي خود ميگذاريد دقت کنيد که الکترود در حفره مخصوص خود بيافتد.
  • پيچها را بسته و درها را سر جايشان بگذاريد.
  • رويه فلزي، و بعد دستگيره ­ها را سر جاي خود بگذاريد.
  • اکنون مي توانيد شير گاز را باز کنيد، سيم را به پريز برق بزنيد و اجاق خود را امتحان کنيد تا درست کار کند.

علل خرابي فندک در اجاق گاز

  • نوسانات برق که باعث سوختن جعبه فندک ميشود
  • سر رفتن مايعات بر روي اجاق گاز
  • شست و شو با آب فراوان
  • فشار دادن و نگه داشتن بيش از حد دکمه فندک در اجاق گاز هايي با فندک غيراتوماتيک
  • پايين نگه داشتن ولوم در اجاق گاز هايي که داراي فندک اتوماتيک هستند

تعمير فندک اجاق گاز

اگر نشتي و يا اتصال نامناسبي در مسير باشد فندک جرقه نمي زند. اغلب به هنگام جا به جايي و يا تميز کردن اجاق گاز، سيم هايي که ماژول کنترل فندک را به شعله وصل مي کند قطع مي شود. در اين صورت فندک قادر به جرقه زدن نيست.
با اتصال مجدد سيم هاي قطع شده مشکل برطرف مي گردد. تعمير اجاق گاز را با قطع کردن جريان برق شروع کنيد. کلاهک شعله و پايه مهر و موم شعله را خارج کنيد. اکنون مي توانيد سيم قطع شده را ببينيد. با تعويض سيم قطع شده ، فندک مي تواند جرقه بزند و مشکل بر طرف مي شود.

تعميرات فر اجاق گاز

فر اجاق از بخش هايي است که معمولا سالها کار مي‌کند اما وقتي مشکلي پيدامي‌کند ممکن است به راحتي قطعات تعويضي آن در بازار يافت نشود. از معمول ترين اشکالات فر که نياز به تعمير دارد از کار افتادن گرم کن يا المنت هاي فر است که در صورتي که قطعات آن در بازار موجود باشد به راحتي قابل تعويض است. 

آزمايش سالم بودن ترموکوپل و بوبين

تقريبا" با نگاه کردن به شکل ظاهري ترموکوپل مي توان سالم بودن ويا خرابي آن را تشخيص داد. اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد ودر حقيقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زياد ترموکوپل خراب است در انتهاي ديگر ترموکوپل که به بوبين متصل مي شود دو فلز دروني و بيروني ترموکوپل به وسيله واشر عايقي از هم جدا شده ،در صورتي که سر فلز دروني کنده شده ويا واشر خراب شده باشد دليل بر خرابي ترموکوپل مي باشد. ترموکوپل را مي توان به همراه يک بوبين سالم تست نمود با توجه به شکل اگر انتهاي ترموکوپل را به بوبين متصل نموده وسر ترموکوپل را حرارت دهيم (محلي که در شکل با پيکان قرمز نشان داده شده است.) و هسته بوبين را با انگشت به داخل فشار دهيم (محلي که با پيکان سبز نشان داده شده ) و حدود 20 تا 30 ثانيه نگه داريم. اگر پس از رها کردن ، هسته به جاي اول خود بر نگشته و در حال جذب بماند ترموکوپل سالم،ودر غير اين صورت معيوب است.